Choć o działaniach CSR mówi się i pisze
coraz więcej, to wiele firm ciągle rozumie je jako przekazywanie pozostałości z
budżetu na cele charytatywne, robienie prezentów na koniec roku dla
potrzebujących dzieci czy imprezę integracyjną pracowników w formie
okazjonalnego wolontariatu. I CSR na ten rok odhaczony.
Dzisiaj
konsument może mieć kontakt online z firmą czy marką niemal 24/7. To
sprawia, że wymaga on od korporacyjnego świata większego zaangażowania, niż
tylko zaspokajania jego potrzeb odnośnie produktów czy usług. Oczekuje też, że
firmy będą komunikatywne, transparentne i że poprzez zaangażowanie społeczne
będą zmieniać świat na lepsze. Firmy odpowiadają na te potrzeby w różny sposób,
mniej lub bardziej sprawnie poruszając się w rzeczywistym i wirtualnym świecie.
Oto pięć sposobów, które mam nadzieję
zainspirują cię do tworzenia i rozwijania prawdziwych i angażujących programów
społecznej odpowiedzialności biznesu:
1. Spróbuj crowdsourcingu.
Komunikacja góra-dół, wydawanie poleceń i kontrolowanie, czy rozbudowana
hierarchiczność stanowisk w firmie nie będą raczej sprzyjały tworzeniu
efektywnych i angażujących pracowników programów CSR. Warto skorzystać z
narzędzi online i włączyć pracowników w proces generowania pomysłów. Zapytaj,
co chcą, aby firma robiła na rzecz społeczności, i wykorzystaj te pomysły do tworzenia
kultury społecznej odpowiedzialności biznesu w twojej firmie. Postaw na
działania inkluzywne (będą łączyć i integrować pracowników), demokratyczne i
partycypacyjne.
Ciekawe badanie zrobiły pięć lat temu
agencja Weber Shandwick i KRC Research. Pokazało ono, że 44% firm skorzystało z
crowdsourcingu
pytając swoich klientów o
pomysły na rozwiązywanie problemów i osiąganie celów. Natomiast 95%
przebadanych menadżerów z firm z listy Fortune 200 uznało crowdsourcing za
wartościowy przy działaniach pro-społecznych lub CSRowych. Więcej info nt. tego
raportu
tutaj.
2. Zaproś do współpracy swoich partnerów biznesowych.
Klienci coraz częściej zwracają uwagę czy firmy, z którymi współpracują,
działają odpowiedzialnie społecznie. Jeśli firma łączy swoją misję z CSR,
potencjalni partnerzy biznesowi dadzą łatwiej się przekonać do współpracy, a może
nawet przyłączą się do wspólnej inicjatywy.
Przykład z
naszego rynku:
Partnerstwo dla Zdrowia
– od kilku lat z sukcesem działająca koalicja na rzecz zdrowego odżywiania
dzieci w Polsce. Tworzą ją firmy: Danone, Lubella i Biedronka oraz Instytut
Matki i Dziecka. Inicjatorem była jedna z firm, a dzięki szczytnej idei udało
się zaprosić do wieloletniej współpracy kolejnych partnerów. Dlatego nie
obawiaj się pytać swoich klientów o przyłączenie się do programu, jeśli masz na
nich pomysł. Wykorzystaj media społecznościowe, newslettery, czy bloga do
promowania idei w mediach, do zainteresowania nią swoich interesariuszy, czy
wreszcie do pozyskania wsparcia od kolejnych firm czy organizacji.
3. Nawiąż współpracę z jakąś organizacją. Firmy
często nie mają budżetów na wynajęcie dodatkowych pomieszczeń czy rekrutację
specjalistów do obsługi programu społecznej odpowiedzialności biznesu. Próbują
działać w ramach istniejących już struktur. Dlatego warto poszukać organizacji
(fundacji, stowarzyszeń), które działają w interesującym cię obszarze, spójnie
do wartości i misji twojej firmy. Nawiązane partnerstwa może wygenerować w relatywnie
krótkim czasie zadowalające efekty na polu społecznej odpowiedzialności biznesu
i skutecznie zaangażować pracowników. Na pewno warto to rozważyć, zanim
zaczniesz tworzyć od zera firmowy zespół ds. CSR.
4. Połącz filantropię z wydarzeniami w firmie.
CSR powinien być częścią DNA twojej firmy. Włącz filantropię do eventów
korporacyjnych i do szkoleń, uczyń ją integralną częścią funkcjonowania firmy. Współpraca
przy projektach charytatywnych, bliższe relacje z potrzebującymi i wzmacnianie
empatii będą dla pracowników wartościową lekcją społecznej odpowiedzialności i
pomogą w tworzeniu silnej kultury organizacyjnej. Nie przegap okazji by dawać,
dzielić się i jednocześnie rozwijać biznes.
5. Stwórz coś, co przetrwa. Niektóre
programy społecznej odpowiedzialności biznesu wzbudzają w pracownikach
sceptycyzm, postrzegają je jako coś chaotycznego i okazjonalnego. Klienci i
konsumenci też łatwo się zorientują, czy firma ogranicza się tylko do okolicznościowego
przelania środków, czy też w pełni inwestuje w założony program CSR. Postaraj
się tak skonstruować i zaplanować działania CSR w firmie, by przyczyniały się
do realnych zmian społecznych, by stanowiły kontynuację pierwszych pomysłów, w
rozwiniętej lub zmodyfikowanej formie, by trwały wiele lat. Tylko w taki sposób
przekonasz swoich interesariuszy i zyskasz wartościowych partnerów biznesowych.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz