Nie każda firma prowadzi tak szeroko zakrojony program CSR, by swoje działania ująć w rocznym raporcie, wręczanym potem ważnym interesariuszom, przekazywanym pracownikom, czy umieszczanym na stronie www. Częściej takie działania to mniejsze lub większe projekty, wdrożona dobra praktyka, dotacja na cele charytatywne. Jeśli zależy wam jednak, by po takiej działalności został ślad i by dowiedzieli się o niej nie tylko pracownicy, ale też osoby z zewnątrz organizacji, to warto sięgnąć po CSR kit.
CSR kit to coś w
rodzaju media kit’u – podobny do niego strukturą, zwięzły, atrakcyjny
wizualnie, przeznaczony zarówno dla mediów, jak też innych kluczowych
interesariuszy, na których wam zależy, by wiedzieli o waszych działaniach CSR.
Ważnych powodów do
stworzenia takiego CSR kit’u jest kilka:
- łatwo go aktualizować
- oszczędzamy czas przygotowując odpowiedzi na stale powtarzające się pytania typu: czy firma wspiera organizacje charytatywne, co firma robi dla lokalnej społeczności, jak firma dba o środowisko itd.
- dzięki takiemu dokumentowi możemy zrobić pierwsze dobre wrażenie
- możemy atrakcyjnie zwizualizować – za pomocą zdjęć, infografik, rysunków – że jesteśmy firmą społecznie i odpowiedzialnie zaangażowaną
Kto może być odbiorcą
CSR kit’u
Wolontariusze przy budowie nowej szkoły, Bogota |
Oprócz wspomnianych już mediów (mogą to być dziennikarze
lokalni i regionalni, którzy już znają waszą firmę; redaktorzy poruszający tematy
CSR w tytułach, dla których pracują; blogerzy zainteresowani tą tematyką) waszą
grupą docelową mogą być: przedstawiciele lokalnych władz, z którymi macie dobre
relacje; partnerzy biznesowi i klienci, którzy docenią te działania, a może się
nawet nimi zainspirują; wszelkiego typu organizacje, z którymi współpracujecie,
a więc stowarzyszenia branżowe, organizacje pożytku publicznego itp.;
instytucje, od których zależy wasz biznes (tu trzeba uważać, by nie wylać
dziecka z kąpielą – jeśli przykładowo działasz w branży spożywczej, to trzeba
się dobrze zastanowić, czy Sanepid powinien się znaleźć na liście
dystrybucyjnej CSR kit’u – może nie warto im po prostu zawracać głowy takimi
tematami); decydenci, jeśli twoja firma prowadzi działania Public Affairs i ma
dobre relacje z wybranymi posłami, to oni także mogą być takim dokumentem
zainteresowani; wreszcie wasi pracownicy, ich rodziny, znajomi.
Jak CSR kit powinien
wyglądać
Każda firma powinna stworzyć sobie taki dokument, który
najlepiej ją przedstawi i w takiej formie, która będzie odpowiednia dla
określonej grupy docelowej. Nie ma więc jednej reguły, ale jest kilka
kluczowych cech, które taki dokument powinien posiadać:
- estetyczną pierwszą stronę/ okładkę/ nagłówek, które zachęcą do czytania dalej
- krótkie wprowadzenie o firmie – w jakim sektorze działa, co oferuje, z jakimi kluczowymi partnerami współpracuje, kto jest odbiorcą jej produktów/usług
- prezentacja działań CSR – na zasadzie „storytelling’u”, bogato ilustrowane zdjęciami, rysunkami, czy infografikami
- logotypy i krótkie opisy organizacji, które firma wsparła i/lub które wspiera nadal
- testimoniale od beneficjentów – pamiętam, że kiedyś otrzymałam wraz z moim zespołem takie podziękowanie w formie dziecięcego rysunku, który zeskanowany służył nam do wielu prezentacji
- zamykająca dokument sentencja, cytat i informacje kontaktowe.
Zawartość takiego CSR kit’u może być oczywiście różna, mniej
lub bardziej obszerna, w zależności od tego, czy jego odbiorca będzie
biznesowy, instytucjonalny, czy prywatny. Może mieć formę tzw. „one-pagera”
(wszystko skomponowane na jednej kartce) w PDF lub rozbudowanego portfolio.
Może być też przygotowane w formie newslettera z linkami do pełnych treści
umieszczonych na stronie www firmy, czy w intranecie dla pracowników.
Warto przy tym zadbać o projekt graficzny i zdjęcia
odpowiedniej rozdzielczości, a także zatrudnić copywritera i redaktora, który przełoży
korporacyjną nowomowę na przystępny język publikacji.
CSR kit stanie się waszym portfolio, wizytówką firmy i informacją prasową w jednym. Przyda się nie tylko dla interesariuszy, których będziecie chcieli powiadomić o prowadzonych działaniach CSR, ale także dla nowych klientów, sponsorów, czy nawet agencji reklamowej, żeby lepiej poznała czym się zajmujecie w ramach prowadzonego biznesu. Warto w niego zainwestować.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz