Macie pomysł na kampanię edukacyjną, skierowaną do grup
odbiorców, które są istotne z punktu widzenia waszego biznesu? Zadbaliście o
budżet, ustaliliście kiedy program ma się zacząć i zakończyć, jakie ma osiągnąć
cele i… STOP, bo do osiągnięcia tych celów potrzebujecie partnera, neutralnego,
działającego w obszarze, który was interesuje i który swoim wsparciem
uwiarygodni waszą kampanię? Najchętniej żeby to była jakaś organizacja
pozarządowa, prężnie działająca, ale może nie tak znana i duża, jak te kojarzone
z aktorami, czy sportowcami?
Szefowa fundacji Emerging Voices (w środku) z wolontariuszkami, Bogota, Kolumbia |
Badacie więc rynek, najpierw lokalnie, potem w regionie.
Przeglądacie strony internetowe wybranych fundacji czy stowarzyszeń, szukacie
na ich temat publikacji. Na tzw. shortlistę wybieracie 3-5 organizacji, które
wam najbardziej pasują do założeń kampanii. I wtedy zaczynają się rodzić kolejne
pytania: czy dawać pieniądze, czy nie? Na jakich warunkach? Jak rozpoznać, że
to wiarygodna organizacja pozarządowa? Skąd wiadomo, że działa zgodnie ze
statutem? Co złego może się przydarzyć w trakcie realizacji kampanii, co
mogłoby negatywnie wpłynąć na wizerunek waszej firmy?
Proponuję przyjrzeć się wybranym organizacjom bliżej i nawiązać
współpracę uwzględniając sześć poniższych etapów:
Etap 1 – bezpośredni kontakt z organizacją
Najlepiej się spotkać i, o ile to możliwe, w siedzibie NGO.
Będziecie mili szansę nie tylko przyjrzeć się jak się tam pracuje, w jakich
warunkach, ale także poprosić o pokazanie na przykład materiałów promocyjnych z
działań prowadzonych przez organizację. Zapytajcie o procedury zarządzania
finansami – już na takim etapie daje się czasem wyczuć sygnały braku
decyzyjności, braku danych, czy zwyczajnie bałaganu organizacyjnego.
Etap 2 – podjęcie decyzji o współpracy
Jeśli po spotkaniu wydaje wam się, że organizacja jest w
porządku, to na etapie podejmowania decyzji można poprosić o dodatkowe
informacje, dane, czy dokumenty. Warto ustalić wstępne założenia współpracy,
przemyśleć i zwerbalizować korzyści dla obu stron, ale także konieczny wkład
pracy – liczbę zaangażowanych osób, zakres prac, okres wsparcia przy projekcie
itd.
Etap 3 – podpisanie umowy i rozpoczęcie kampanii
Bardzo rekomenduję podpisanie umowy, albo przynajmniej listu
intencyjnego z organizacją, gdzie będą doprecyzowane obowiązki i prawa obu
stron, i wszystkie istotne szczegóły współpracy. Mówi się, że umowy podpisuje
się na złe czasy. Wiadomo, że będziecie opierać się na zaufaniu i
profesjonalizmie, ale trzeba tak sformułować umowę, by w razie konfliktu obie
strony były tak samo chronione.
Etap 4 – realizacja kampanii
Pomocny dla obu stron będzie szczegółowo rozpisany plan
działań z zaznaczeniem, która strona za co odpowiada i w jakim czasie
mają być zrealizowane planowane akcje. Jeśli w grę wchodzi budżet powierzony
organizacji, to warto zadbać o ustalenie formy raportowania wydawanych środków.
Przekażcie także wszelkie wzory dokumentów, jak też wymagania, jakie ma wasza
księgowość, czy sponsorzy projektu (np. dyrektor działu marketingu, albo wręcz
sam prezes). Mając takie wytyczne organizacji będzie łatwiej przygotować
sprawozdanie, w wy otrzymacie dokładnie to, z czego jesteście rozliczani.
Etap 5 – rozliczenie i zakończenie kampanii
Jeśli potrzebujecie od organizacji coś więcej niż tylko
rozliczenie finansowe po zakończeniu kampanii, to poinformujcie o tym i
przekażcie, czego oczekujecie: dokumentacji fotograficznej, podsumowującej
prezentacji, opisu przeprowadzonych działań? Jeśli organizacja wywiązała się z
umowy, przygotowanie takiego raportu nie będzie dla niej problemem.
Inteligentne organizacje wiedzą, że od sprawozdania końcowego zależy często
dalsza współpraca z firmą.
Etap 6 – dalsze kroki
Zakończenie kampanii to nie koniec relacji firmy z NGO, a
często wręcz dobry początek. Po udanej współpracy firma jest bardziej skłonna
powierzyć kolejne programy sprawdzonej już organizacji, a nawet wspierać ją
poza planowanymi kampaniami, niż szukać nowej (o ile nie wymaga tego nowa
koncepcja) i od początku ją sprawdzać. Ten etap sprzyja też ustaleniom, jaka
formuła współpracy będzie najlepsza dla obu stron w przyszłości, jakie kanały
komunikacji zadziałały najlepiej i jakie „learningi” wyciągnęły obie strony podczas
kampanii.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz