Firmy, które realizują działania dobroczynne w ramach
strategii społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR), już dawno odpowiedziały
sobie na poniższe pytania. Wystarczy wejść na ich strony www, by dowiedzieć
się, dlaczego angażują się charytatywnie, jak i komu pomagają. Często mają też własne
fundacje i konkursy grantowe dla organizacji pozarządowych, chcących realizować
projekty wpisujące się w misję firmy. Podam tylko kilka, dla których miałam
przyjemność pracować i które mnie nieustannie inspirują: Tchibo, Mars, Tesco, Benetton. O fundacjach korporacyjnych napiszę szerzej innym razem.
Dzisiaj o takich firmach, które jeszcze nie mają własnej
strategii CSR, ale zdarza im się pomagać, okazjonalnie, bez planu, z potrzeby
serca, albo… poklasku. Często przy takiej okazji liczą na publikacje w mediach
i bywa, że te publikacje się nie pojawiają. Dlatego warto zadać sobie poniższe
pytania.
1. Po co pomagasz?
To fundamentalne pytanie, bo jeśli komuś zależy tylko na
publikacjach w mediach, żeby zyskać rozgłos, by pokazać konkurencji, czy klientom,
jaką jest dobrą i rozumiejącą potrzeby społeczne firmą – to lepiej sobie taką
pomoc odpuścić, a pieniądze przekazać na przykład na premie dla pracowników.
Jeśli jednak faktycznie chcesz komuś pomóc, to po prostu
pomóż – bez zbędnego rozgłosu. Być może uda się w akcję zaangażować pracowników,
a jeszcze lepiej, jeśli taka inicjatywa wyjdzie właśnie od nich. Wtedy
pracownicy – opowiadając rodzinie, znajomym, zadbają o rozgłos firmy. Będą
waszymi najlepszymi ambasadorami.
2. Jaki cel chcesz
poprzez tą pomoc zrealizować?
Warto sobie postawić przynajmniej jeden cel, na przykład
integracja pracowników przy wspólnym działaniu na rzecz beneficjenta. Albo
początek długofalowej współpracy charytatywnej z daną instytucją czy na rzecz
lokalnej społeczności. Realizacja zamierzonych celów to satysfakcja dla
wszystkich – prowadzi was dalej, rozwija, uczy poprzez doświadczenie.
3.Ile chcesz na taką
pomoc przeznaczyć?
Znając budżet łatwiej znaleźć beneficjenta. Idąc krok dalej:
na każdą kwotę znajdzie się potrzebujący. Dla domu dziecka, gdzie potrzeba
odmalować i odnowić stołówkę, trzeba przeznaczyć kilka tysięcy złotych, ale
schronisko dla zwierząt ucieszy się i z kilkuset złotych na karmę czy leki.
Może w okolicy jest jakaś potrzebująca rodzina, albo instytucja pożytku
publicznego, która służy całej społeczności? Mając określony budżet warto rozejrzeć
się, popytać, zanim podejmiecie ostateczną decyzję.
Jest moc! Zabawy w domu dziecka w Bogocie |
4. Komu chcesz pomóc?
To trochę tak jak z rozliczeniem PIT-u i przekazaniem 1% -
jedni wesprą chore dzieci, inni zwierzęta, jeszcze inni jakąś społeczną
inicjatywę albo odbudowę zabytków. Ważne, by być do takiej pomocy przekonanym i
upewnić się, że przekazane środki na pewno zostaną spożytkowane zgodnie z naszą
intencją. Warto taką decyzję przedyskutować z pracownikami – popierając ich
inicjatywę, zyskamy ich zaangażowanie.
5. Czy można o takiej
pomocy powiadomić media?
Można, tylko trzeba sobie zadać kolejne pytanie: po co? Bo
jeśli pomagasz z potrzeby serca, realizujesz wyższy cel, to gratyfikacją będzie
sam fakt pomocy. Kontynuuj działalność charytatywną, zintegruj ją ze swoją
strategią rozwoju firmy (jak? opowiem o tym w kolejnym poście z tej serii), zaangażuj
pracowników, ich rodziny, a media z czasem same zaczną się tym interesować.
Jeśli natomiast planujesz zrealizować większy projekt, na
przykład na rzecz lokalnej społeczności, wtedy media mogą być twoim
sprzymierzeńcem. Pamiętam, gdy jeden z moich klientów, chciał w ramach
wolontariatu pracowniczego zorganizować sprzątanie jednego z obiektów
użyteczności publicznej w Poznaniu. Do akcji miało się włączyć ponad 100
pracowników. Wytypowano kilka miejsc: park, zoo, jakiś skwer i to poznaniacy
mieli zadecydować, które z tych miejsc zostanie posprzątane i odnowione przez
firmę. Media lokalne chętnie włączyły się do nagłośnienia tej akcji – najpierw informowały
o ankiecie, a potem zrelacjonowały wydarzenie.
Podzielicie się swoimi doświadczeniami i obserwacjami w tym temacie?
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz